Při víkendových kontrolách na dálnici D1 odhalili policisté magnet na snímači tachografu.

 

REKLAMA

Policisté z dálničního oddělení ve Velkém Beranově se v rámci každodenního výkonu služby věnují cíleně kontrolám řidičů nákladních vozidel. Vážná pochybení ze strany těchto řidičů zjišťují téměř každý den. Policejní kontroly, které provádějí policisté zařazeni v „kamion týmu“,  jsou zaměřené zejména na dodržování všech právních norem, především sociálních předpisů AETR ze strany řidičů a provozovatelů nákladních vozidel. Policisté se zaměřují také na kontrolu technického stavu vozidel a na správné uložení a zajištění převáženého nákladu.

Řidič jel, zatímco tachograf zaznamenával odpočinek

Uplynulý víkend policisté v rámci kontrol na dálnici D1 uložili tři kauce za nákladní dopravu v celkové výši 130 tisíc korun. Kauci ve výši 10 tisíc korun musel zaplatit řidič slovenského kamionu  v pátek 10. dubna v dopoledních hodinách. Policisté jeho vozidlo kontrolovali na 122. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno. Při kontrole příslušných dokladů prokazujících dobu jízdy a dobu odpočinku policisté zjistili, že řidič překročil zákonem povolenou dobu jízdy a nedodržel bezpečnostní přestávku. Stejná porušení zjistili na stejném místě o dva dny později. Řidič kamionu s maďarskou mezinárodní registrační značkou musel za porušení sociálních předpisů – nedodržení doby jízdy – zaplatit kauci ve výši 20 tisíc korun.

magnet na tachografu PCR 1

Propojení snímače s převodovým ústrojím.

Kauci ve výši 100 tisíc korun uložili policisté v sobotu 11. dubna kolem půl třetí odpoledne. Policejní hlídka dálničního oddělení kontrolovala nákladní vozidla na dálničním odpočívadle na 122. kilometru ve směru jízdy na Brno. Krátce před půl třetí odpoledne policisté zastavili nákladní soupravu složenou z tahače a návěsu se slovenskou registrační značkou. Řidiče policisté vyzvali k předložení dokladů potřebných pro řízení a provoz vozidla a dokumentů souvisejících s prováděnou přepravou.

magnet na tachografu PCR 2

Vozidlo, u kterého bylo použití magnetu zjištěno.

Vozidlo řídil sedmatřicetiletý státní příslušník Slovenské republiky. Když policisté prováděli kontrolu karty řidiče zjistili, že po dobu jízdy vozidla na kartě řidiče není zaznamenávána doba jízdy, ale doba odpočinku. Policisté tedy pojali podezření, že řidič použil zařízení umožňující manipulaci s tachografem, což se nakonec prokázalo. Na kartě řidiče a v paměti digitálního tachografu byla vlivem použitého magnetu zaznamenána doba jízdy jako odpočinek.

magnet na tachografu PCR 3

Zajištěný a použitý magnet. Foto: Policie ČR 3x

Řidič se ale snažil policisty oklamat a po zastavení soupravy v době, kdy hlídka prováděla kontrolu karty řidiče, nepozorovaně magnet ze snímače tachografu odebral a odhodil. Tento magnet policisté po zjištění daného porušení nalezli v trávě v místě zastavení vozidla. Řidič se pod tíhou důkazů k použití magnetu na místě přiznal a uvedl, že magnet si na vozidlo sám připevnil. Policisté provedli u řidiče dechovou zkoušku s negativním výsledkem.

Policisté nález magnetu zadokumentovali a celý případ oznámí příslušnému správnímu úřadu, který může udělit sankci jak řidiči, tak dopravci. Ve správním řízení hrozí řidiči pokuta až do výše 10 tisíc korun, dopravci až půl milionu korun. Řidiči nákladního vozidla může také správní orgán uložit zákaz řízení až na jeden rok.

Při nedodržování bezpečnostních překážek jsou policisté nekompromisní

Unavený řidič snáze způsobí nehodu. „V případě kontrol řidičů kamionů se poměrně často setkáváme s tím, že v některých případech nedodržují nařízené bezpečnostní přestávky, a s tím souvisí, že překračují povolenou dobu jízdy. Občas policisté zjistí, že řidič jede na cizí kartu a tím sociální předpisy úmyslně obchází. Za tyto přestupky ukládáme a i v budoucnu budeme ukládat nekompromisně vysoké sankce, neboť tito řidiči mohou v případě, když usedají za volant bez potřebné přestávky, způsobit vlivem únavy nebo mikrospánku vážnou dopravní nehodu,“ vysvětlila policejní mluvčí Dana Čírtková a dodala, že odstraňování následků dopravních nehod kamionů pak zbytečně komplikuje provoz na dálnici a ostatní řidiči musejí stát v dlouhých kolonách. Velké problémy nehody způsobují v místech, kde je provoz z důvodu modernizace dálnice veden obousměrně pouze v jednom jízdním pásu.


Vysočina plná novinek a aktuálních informací

 

REKLAMA