REKLAMA

OTAZNIKY hotnews

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

PRÁVĚ VYSÍLÁME – SLEDUJTE ŽIVĚ TELEVIZNÍ STANICI i-Vysočina.cz – INFORMUJEME O VŠEM  

20120821 most u janu ikonaJihlavský secesní most U Jánů je otevřen pro veřejnost. Několikaměsíční rozsáhlá rekonstrukce zachránila stavbu, které  už pro nevyhovující technický stav dokonce hrozilo odstranění. Nyní bude památkově chráněný objekt sloužit nemotorové dopravě – pěším, cyklistům a in-line bruslařům.

 „Význam této stavby neklesá. V době vzniku mostu bylo budování městské hromadné dopravy projevem moderního města, dnes je trendem nemotorová doprava, pro kterou je most nyní určen,“ uvedl při otevírání primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal. Prolínání generací ostatně symbolizují právě koleje – ty původní pro tramvaj a nové s broušené dlažby pro brusle. Jak primátor dodal, most se stává i významnou křižovatkou pěší a cyklistické dopravy – v roce 2014 by od mostu po pravém břehu měl vyrůst nový úsek, který napojí síť stezek ve městě na „cyklistickou výpadovku“ směrem do Luk nad Jihlavou a Třebíče.

REKLAMA

20120821 most u janu 014

„Je to rarita, podobných staveb z té doby není mnoho ani v naší zemi, ani v zahraničí. Jsem rád, že v zastupitelstvu převládl názor stavbu zachránit před myšlenkou jej odstranit,“ uvedl historik Zdeněk Jaroš, který je také jihlavským radním. Stavba z roku 1908 nahradila původní dřevěný most, aby po pevnější konstrukci mohla přejíždět tramvaj. Koleje spojovaly vlakové nádraží s dnešním Masarykovým náměstím, tramvaje zde jezdily do roku 1948, most pak sloužil dopravě až do roku 1981, kdy byl uveden do provozu nový větší most na Havlíčkově ulici. Stará secesní stavba postupně chátrala, před několika lety zde byl dokonce zakázaný průchod a proběhla první provizorní oprava.

Autorem původního projektu mostu je Josef Melan, profesor, který působil na vysokých školách v Praze, ve Vídni atd. Technické řešení bylo ve své době velmi moderní, jedná se o jeden z prvních železobetonových mostů u nás. Most byl zrekonstruován se zachováním původního vzhledu s detaily i s původními nosnými konstrukčními prvky. Stavební náklady na rekonstrukci činí 7. 465.121 Kč, dodavatelem byla firma Firesta.


Úspory energie sledujte na EnergyTV

Praha a okolí plné novinek a aktuálních informací

Facebook i-Vysočina.cz

REKLAMA